Korrektur på magasinet

Magasinkorrektur

Jeg læser korrektur på to bymagasiner og har derigennem lært en hel masse om nogle byer, jeg ellers ikke kender så meget til, og fået en fast kunde, som jeg nyder at samarbejde med.

For godt halvandet år siden fik jeg en mail med en forespørgsel på korrekturpriser, leveringstider osv. Den slags mails får jeg – heldigvis – en del af. Denne mail kom fra en kvinde, som måske ville få brug for en korrekturlæser … Mails om korrektopgaver, som måske bliver til noget, lander også ofte i min indbakke (og bliver naturligvis altid besvaret).

Mange af dem, der henvender sig, hører jeg ikke fra igen. Men jeg skal love for, at det ikke blev sidste gang, at jeg hørte fra denne kvinde, Anne Bente Volf, i daglig tale blot AB, som ejer kommunikationsfirmaet AB Kommunikation. Den korrekturopgave, som måske ville blive til noget, blev nemlig en realitet, da AB startede det nye Ikast-magasin 7430i (nu X-Klusiv Ikast-Brande) i sommeren 2017, og det var der, jeg kom ind i billedet – magasinet skulle nemlig korrekturlæses før publicering.

To jyske bymagasiner

Siden dengang er det gået stærkt for både AB selv og AB Kommunikation – og for mit samarbejde med begge AB’er. AB overtog magasin korrekturnemlig, kort efter publiceringen af første udgave af 7430i, i efteråret 2017 det veletablerede Magasinet X-Klusiv Herning, og i dag er jeg således fast tilknyttet som korrekturlæser på hele to jyske bymagasiner, Magasinet X-Klusiv Herning og Magasinet X-Klusiv Ikast-Brande. Og jeg elsker det!

Jeg har lært en for mig ellers ret fremmed landsdel at kende – indtil videre dog kun stort set på, i bogstaveligste forstand, papiret (som til gengæld er ret lækkert. AB er tydeligvis en kvalitetsbevidst kvinde). En landsdel, som har meget at byde på. Jeg har læst om den ene dygtige forretningsmand M/K efter den anden, om jyske ildsjæle, om en verdensberømt forfatter, som har kastet sin kærlighed på Nørre Snede, om nogle virkelig driftige handelsbyer, hvor tiden ikke står stille, og hvor der i den grad følges med de nyeste trends – og hvor man ikke er bange for at være first movers, som man i andre dele af landet lader sig inspirere af.

Korrektur morgen, middag, aften – og nat

Alt dette er AB også selv et levende bevis på. Med opstarten af 7430i og overtagelsen af Magasinet X-Klusiv Herning har hun haft rigeligt at se til det sidste år, og jeg kan næsten blive helt forpustet op til deadline, for denne kvinde er så effektiv og produktiv, at jeg får mails både morgen, middag, aften – og nat – med tekster, der skal rettes til. (Det stresser jeg dog ikke over, for AB skynder aldrig på mig. Jeg kan ikke mindes én eneste gang, hvor jeg er blevet stresset over at skulle levere rettelser til de to magasiner).

Jeg elsker mit samarbejde med AB. Det gør jeg primært, fordi AB er en dygtig journalist, som skriver nogle supergode og vedkommende artikler, altid med interessante mennesker i fokus og med anderledes vinkler. Men også pga. den tillid, AB viser mig i vores samarbejde. Fx vil hun aldrig se, hvad jeg har rettet. Så funktionen ”Registrer ændringer” i Word – som ellers stort set er uundværlig for en korrekturlæsers arbejde – bruger jeg ikke, når jeg retter tekster for AB. Hun stoler ganske enkelt på mig og tror på, at jeg retter det, der skal rettes. Modigt måske – men også ekstremt effektivt!

Meget mere end korrektur

Hun spørger mig jævnligt, hvad jeg mener om tonen, emnet, ordvalget eller andet, hvilket også illustrerer den tillid, hun viser mig – og at jeg for hende ikke ”blot” er korrekturlæseren, men faktisk er en værdsat sparringspartner. På den måde har AB været med til at gøre mit job endnu mere udfordrende og sjovt – og faktisk gjort mig til en endnu bedre korrekturlæser, fordi jeg er begyndt at tænke endnu mere over andre elementer i teksten end ”blot” slå- og stavefejl.

Jeg vil gerne takke for denne tillid og gengælde den bare en lille smule ved at lade AB komme til orde i dette blogindlæg, så du, kære læser, også får kundens perspektiv på denne historie. (Jeg sendte spørgsmålene til AB lørdag morgen – lørdag eftermiddag lå hendes svar klar til mig i min mailboks … Igen: effektivt!).

Mini-interview med AB

Da du startede det nye Ikast-magasin 7430i, var det da en overvejelse for og imod, om du skulle have en korrekturlæser tilknyttet?

Jeg havde overhovedet ingen overvejelser om, hvorvidt jeg skulle have en fast korrekturlæser på mine tekster. Der er ikke meget værre end at sidde med en flot tryksag, en bog eller en avis og finde den ene stave-/tastefejl efter den anden. Dette har jeg oplevet med en lokalavis, som ikke har en korrekturlæser, og ofte findes der fejl. En enkelt fejl er o.k., måske også to, men ikke på hver side. Så jeg var aldrig i tvivl. De penge er givet godt ud.

Hvad betyder det for dig og produktionen af magasinerne, at artiklerne bliver sendt til en korrekturlæser før udgivelse? Herunder: Tænker du mere/mindre over, hvordan du formulerer dig i artiklerne, end hvis artiklerne ikke blev sendt til korrektur?

Det, at mine tekster bliver nærstuderet af en korrekturlæser, gør ikke, at jeg ikke tænker over mine formuleringer, men i pressede situationer – fx op til deadline – gør det måske, at jeg ikke altid får teksterne gennemlæst ordentligt – fordi jeg er i trygge hænder hos Tjerry Korrektur.

Hvad mener du er den vigtigste grund til, at du har valgt at få læst korrektur på magasinerne?

Før det første er det at finde mine stave- og tastefejl. For det andet er det – som ene mand på redaktionen – rart at vide, at der er én, der vil kommentere mine skrevne ord, hvis der er en grund til det. En form for sparringspartner. Igen: tryghed.

Tror du, at det rent økonomisk betaler sig at få læst korrektur på magasinerne?

Korrekturlæsning er altid pengene værd – se svar 1. Kunderne – og læserne – ville ikke bryde sig om, hvis der var gentagne fejl i deres tekster. De har jo betalt for deres vare og forventer, at den er i orden.

Hvad ville du råde andre, som stod over for at skulle starte udgivelsen af et magasin – eller nogen, som allerede i dag udgiver et magasin – til i forhold til korrektur/ikke-korrektur?

Kontakt Tjerry Korrektur. Ingen tvivl. Det er jo ikke den lille pris, der skal afgøre sagen. Men til gengæld højner det kvaliteten af magasinet/udgivelsen.

Til slut: Har du ønsker/forslag til din korrekturlæser? Er der noget, du godt kunne tænke dig blev gjort anderledes i forhold til korrekturen? Noget, du måske ikke lige når at få gjort opmærksom på fem minutter i deadline …?

Intet. Ikke andet, end at jeg virkelig håber, hun ved, jeg er SÅ glad for hendes arbejde.

Udgiver du selv et magasin? Husk korrekturen …

Udgiver du et magasin/blad, og kunne du også godt tænke dig at få læst korrektur på dine artikler, så send en mail til kontakt@tjerry-korrektur, og få et tilbud. Læs mere om korrekturlæsning af magasiner/blade, udfærdigelse af korrekturguide, arbejdsgang mv.