Korrektur – hvordan fungerer det?

FAQ om (Tjerry) Korrektur

”Hvordan gør jeg?”, ”Hvilket tekstformat kan du rette i?”, ”Hvordan betaler jeg?”, ”Hvor hurtigt kan jeg få rettelser retur?” Jeg får ofte spørgsmål som disse, når nye kunder kommer ind i min lille butik og enten ringer eller sender en mail, fordi de har en tekst, de gerne vil have rettet til.

Jeg forstår godt, at der kan være spørgsmål og tvivl, når man gerne vil købe en ydelse som den, jeg tilbyder. Det er jo hverken en pose Pinocchio-kugler eller en støvsuger, man er ude efter, når man henvender sig til en korrekturlæser – og jeg har hverken en webshop eller en fysisk butik, hvor man kan betale ved kasse 1.

Med denne gennemgang af nogle af de spørgsmål, jeg hører, vil jeg forsøge at gøre det lettere og mere overskueligt for dig, der er på udkig efter en, der kan læse korrektur på dine tekster og sikre, at de når frem til modtageren i tide – uden fejl eller budskaber, der kan misforstås.

Sådan gør du

Har du en tekst – det kan være alt fra en kort e-mail, der ikke må være fejl i, til et bogmanus på flere hundrede sider – kan du kontakte mig:

  • Ved at bruge kontaktformularen på hjemmesiden
  • Ved at ringe (på telefon 23 74 68 73)
  • Ved at sende en e-mail (til kontakt@tjerry-korrektur.dk).

Herefter finder vi sammen ud af, hvad dit behov er, og aftaler det videre forløb, så du kan få rettet din tekst jævnfør dine krav og forventninger.

Måske har du specifikke ønsker i forhold til, hvad der skal rettes. Måske ønsker du ikke, at der bliver rettet andet end kommaterings- og stavefejl, eller du vil gerne have forslag til mere præcise formuleringer, der kan få sproget til at flyde bedre.

Tekstformater

Du kan få læst korrektur på din tekst i følgende formater:

  • Word
  • Pdf
  • Excel
  • WordPress
  • Papir.

Jeg anbefaler, at du får læst korrektur i en Word-fil, hvis du har en tekst, hvor der kan være mange fejl, der skal rettes.

Medmindre andet ønskes, retter jeg med funktionen Registrer ændringer slået til i Word, så du helt præcis kan se, hvad jeg har rettet. Herudover indsætter jeg ved behov kommentarer i marginen, hvis jeg har spørgsmål eller forslag til teksten.

Du kan også sende din tekst som en pdf-fil – det kan være en fordel, hvis der er mange billeder og billedtekster i din fil. Når jeg retter i pdf, markerer jeg teksten, der skal rettes til, og skriver en udførlig forklaring. Fx: ”sæt komma foran og” eller ”ret kort bindestreg til lang tankestreg”.

Mange foretrækker dog, at jeg anvender Adobes korrekturfunktion, hvor jeg blot markerer, at der skal indsættes et komma eller et ord, eller at et helt ord skal erstattes af et andet mv. Det afhænger lidt af, hvordan kunden er vant til at arbejde med rettelser i Adobe.

Ud over Word- og pdf-filer kan jeg tilbyde at rette i Excel-filer og direkte i WordPress, hvilket kan være en fordel, hvis det er en hjemmesidetekst, du gerne vil have sprogoptimeret.

Sidst, men ikke mindst skal nævnes den gode, gamle korrektur på papir. Det er efterhånden sjældent, at nogen efterspørger rettelser på papir – men det kan altså sagtens lade sig gøre.

Lidt om deadlines

Når der lander en opgave på mit bord, er der oftest en kort deadline – mange får først bestilt korrekturlæsningen i sidste øjeblik, og det er selvfølgelig en udfordring for mig, hvis der pludselig er mange, der skal have rettet tekster samtidig. Som regel kan det dog nås, også med selv meget stramme deadlines. Jeg er nemlig med i et netværk bestående af meget dygtige korrekturlæsere, så hvis jeg ikke selv har tid, kan jeg som regel få hjælp fra mine kolleger.

Selvom det er svært at sige noget helt nøjagtigt om deadlines og om, hvor lang tid jeg skal bruge på at rette en given tekst, er der et par tommelfingerregler:

  • Specialer: 5 arbejdsdage
  • Mindre studieopgaver: 3 arbejdsdage
  • Ansøgning og/eller CV: 24 timer
  • Bogmanus: op til 2 uger afhængigt af omfang.

Betal for korrekturen med MobilePay

Endelig bliver jeg tit spurgt, hvordan man kan betale for korrekturen. Og svaret er næsten det mest enkle af dem alle: Hvis der er tale om mindre opgaver, sender jeg som regel en faktura på mail, samtidig med at jeg sender den korrekturlæste tekst retur. Af fakturaen fremgår bankoplysninger, så man kan overføre det beløb, man skal betale, via netbank. Som noget nyt kan jeg også tilbyde at tage imod betaling med MobilePay – nemmere bliver det ikke.

Hos Tjerry Korrektur kan studerende i øvrigt vælge at betale for korrekturlæsningen i to eller tre rater, hvilket kan gøre det mere overkommeligt at få læst korrektur, når man samtidig er på SU.

Faste kunder får som regel en faktura sidst på måneden, hvor jeg har samlet alt det, jeg har lavet for kunden i løbet af måneden.

Læs om priser for korrekturlæsning her.

Jeg håber, at jeg med ovenstående gennemgang har gjort det nemmere for dig, hvis du godt kunne tænke dig at få læst korrektur på en tekst. Du er selvfølgelig velkommen til at kontakte mig, hvis du har yderligere spørgsmål eller kommentarer. Jeg sidder klar ved telefonen (23 74 68 73) og på mailen (kontakt@tjerry-korrektur.dk).